Monday, July 9, 2012

Memorandum Terbuka Untuk A&W Malaysia: 4 Tuntutan Ke Arah Memantapkan A&W Malaysia


Salah satu cawangan yang agak laku. Adakah cawangan ini bakal menjadi senasib dengan cawangan lain? Atau adakah ia bakal menjadi bangunan 'kosong' yang terbiar atau berubah wajah menjadi KFC atau McD???

Tahun 2012 telah menyaksikan kejatuhan 'dahsyat' A&W Malaysia yang mencatatkan kerugian yang amat besar sehinggakan beberapa buah cawangan A&W yang tidak menguntungkan satu-persatu telah gulung tikar dan ini telah memberi satu petanda bahawa A&W Malaysia bakal terkubur dan menjadi 'arwah' disebabkan penutupan beberapa buah cawangan A&W dan beberapa buah cawangan lain yang masih beroperasi bakal menjadi mangsa seterusnya. Wahai KUB, andalah PUNCA kepada kejatuhan A&W. Andalah PUNCA A&W mencatatkan kerugian yang teruk. Jika anda jual A&W Malaysia (termasuk juga A&W Thailand) kepada QSR/KFC Holdings suatu ketika dahulu masa bidaan sedang dibuka, sudah tentu A&W akan terus maju di bawah kendalian QSR/KFCH (lebih-lebih lagi QSR dan KFCH baru diambil alih oleh JCorp melalui Kulim Malaysia yang diterajui oleh Tan Sri Muhammad Ali Hashim pada ketika itu yang telah memantapkan lagi perniagaan KFC dan Pizza Hut sehinggalah kemuncaknya pada hari ini).

Salah satu bukti A&W Malaysia bakal menjadi 'arwah' dan terkubur begitu sahaja:

Hey KUB, korang sememangnya BODOH nak MAMPOS!!!! Korang tak pandai langsung nak uruskan A&W macam mana. Korang tak pandai LANGSUNG nak mengatur strategi bila melibatkan sektor F&B seperti A&W. Di luar sana, ada banyak dah rangkaian makanan segera di Malaysia sama ada dari luar atau dalam seperti KFC, McD, Burger King, Wendy's, Marrybrown, Popeye's dan sebagainya. Korang tak pandai langsung dalam bab memberi kepuasan terbaik kepada pelangan. Dan korang tak pandai langsung pon dalam bab pengiklanan dan promosi. Dan korang juga tak pandai LANGSUNG nak bersaing! Cuba brader tengok kat KFC atau McD tuh!!!! Cuba hangpa banding depa dengan hangpa, mana lagi baek?? Mana lagi terer????? Macam mana kualiti servis diorang????? Macam mana diorang menghadapi persaingan???? Macam mana diorang buat promosi dan pengiklanan???? Korang cuma tau pasal bab hartanah, pembinaan dan perladangan, tapi korang TAK TAU LANGSUNG dengan strategi "menghadapi persaingan" dalam dunia perniagaan makanan segera. Apa nak jadi dengan HANGPA nie????? Mula-mula OK, tapi akhir-akhir ini, KO lak. PASAL?????

Saya malas nak taip panjang-panjang, jadi saya dengan ini mengemukakan kesemua tuntutan yang ingin dipersembahkan kepada KUB, A&W Malaysia serta seluruh rakyat Malaysia khususnya dalam usaha menyelamatkan A&W Malaysia daripada kejatuhan yang bakal melanda jika tiada sebarang usaha yang efektif untuk menyelamatkannya.

TUNTUTAN-TUNTUTAN KE ARAH SELAMATKAN A&W MALAYSIA
  1. Memantau segala gerak kerja krew dalam memastikan krew restoran dapat memberikan layanan servis yang memuaskan kepada pelanggan. Pengurus restoran perlu bertanggungjawab dalam perkara ini memandangkan pengurus merupakan kepala utama dalam sesuatu restoran. A&W juga harus mencontohi KFC serta McD yang mampu memberikan layanan servis yang memuaskan. Ini adalah salah satu masalah yang menjadi punca kenapa makin banyak cawangan A&W yang gulung tikar sekarang. Puncanya adalah dari KEBODOHAN A&W sendiri.
  2. Bijak mengatur strategi dalam menghadapi persaingan. Pihak A&W Malaysia khususnya KUB harus bijak dalam mengatur strategi bagi menghadapi persaingan yang semakin sengit pada hari ini seperti memperkenalkan produk baru yang boleh memikat pelanggan, mengadakan peraduan dan lain-lain lagi seperti yang pernah dibuat sebelum ini. Di mana semua itu, A&W????? Dan mana perginya admin website serta fanpage A&W??????
  3. Memantapkan lagi segala bentuk promosi dan pengiklanan. Promosi dan pengiklanan adalah penting dalam menarik lagi pelanggan untuk datang ke A&W serta membeli produk-produk yang ada di A&W dengan gembira. Jangan biarkan A&W terus mati tanpa sebarang promosi dan pengiklanan yang menarik!!!
  4. Serahkan (jual) A&W kepada QSR/KFCH yang lebih layak untuk memegang perniagaan A&W. Kepada KUB, jika anda tak pandai nak tadbir dan uruskan A&W, adalah lebih baik jika anda jual sahaja A&W kepada syarikat seperti QSR/KFCH yang dirasakan lebih layak untuk menguruskan segala perniagaan serta francais A&W di Malaysia khususnya. Insya Allah, jika KFCH dapat membeli keseluruhan ekuiti A&W dan seterusnya, mendapat hak memegang francais A&W di Malaysia dan juga di Thailand, KFCH mampu untuk memantapkan lagi perniagaan A&W Malaysia seperti apa yang telah diusahakan kepada KFC serta Pizza Hut. (Tapi pada QSR/KFCH, janganlah nak ambil kesempatan pula untuk menutup terus A&W atau menukar sepenuhnya kesemua restoran A&W yang masih beroperasi dengan jenama KFC. KFC tetap KFC, A&W tetap A&W. Nanti tetibe kang tengok A&W PJ kat depan Amcorp Mall jadi KFC lak.)
Jangan biarkan A&W Malaysia terus mati dan terus menanti "hari kematian". BANGKITLAH DEMI A&W!!!!! Anda mapu mengubahnya.

JOM UBAH A&W! SELAMATKAN A&W MALAYSIA!!!!! WE STILL LOVE U!!!!!!

A&W Kota Bharu dalam kenangan. Kini, ia telah ditutup bersama cawangan lain yang juga senasib dengannya.  Belangsungkawa A&W KB.

Belangsungkawa A&W Malaysia?? (1963-2012????)

No comments:

Post a Comment